Smart ladeboks
Dog ikke mit valg
Et af de absolut vigtigste Tesla tilbehør er en ladeboks, der ud over at gøre opladningen af din Tesla nem, også er her hvor en elbil virkelig er en god ide, eller måske endda en god forretning (når man ser bort fra værditab) – specielt hvis man lader på det rette tidspunkt, for så er der mange penge at spare på brændstof.
Der er en grund til at man sige, at man kan købe elbil for ca 100.000,- mere end hvad man kan købe en brændstof bil for. Den højere anskaffelsespris på en elbil udligner sig (som forhold er lige nu) ved det man kan spare i brændstof.
En Tesla ladeboks har det fine navn Wall Connector.
Ja Teslas ladeboks har et strøm output fra 7,4 til 22 kW – kræver som alle andre installationer at dit kabel, hus, eltavle og jordforbindelse er gearet til det.
Tesla Model 3 kan dog maks lade med 11 kW hjemme, i hvert fald for nu.
En af de lækre ting er, som man også kender det fra superchargere, at stikket har en knap til at åbne ladeporten, så du slipper for at finde din telefon og app frem for at åbne eller frigive kablet fra ladeporten.
Ladning planlægges nemt via Tesla’s app når man har en Wall Connector.
Refusion er desværre ikke muligt med Teslas ladeboks (mens jeg skriver dette) – men de skriver på deres hjemmeside at det kommer snart.
Havde dette været muligt da jeg valgte ladeboks, havde jeg købt Teslas.
Personligt syntes jeg at en Tesla ladeboks er virkelig smart. Den har integreret “holder” til kablet, men også til stikket. På den måde virker det som en mere professionel designet løsning.
Dertil er det super smart med knappen på stikket til at åbne ladeporten eller frigive kablet fra din Tesla når du er færdig med at lade.
Dette gør du ikke har brug for at finde din telefon og app frem for at frigive kabel.
Der findes vist kabler der kan købes med denne funktion, det har jeg nogle gange overvejet.
Planlægning af opladning, foregår dog igennem Teslas App.
En Tesla Model 3 Long Range med et 75kWh batteri, kan lade fra 10-80% (53 kW) på ca 5 timer. For mit vedkommende svarer de 70% til små 300 km da jeg primært kører motorvej med 130 km/t.
Hjemmeladning er meget stabilt i hastighed i forhold til supercharger
Her svinger det noget mere, da der ting som temperatur på batteri, men også om superchargeren kan levere 250 kWh som man maks kan lade sin Tesla med. Jeg har dog endnu ikke oplevet at lade så hurtigt.
Jeg har dog oplevet en 80-160 kWh og har lige ladet ca 42%, fra 8-50 på 22 minutter (dog på en Clever charger i Ebeltoft).
Hastigheden falder jo mere strøm der er på batteriet og jo koldere det er udenfor. Tesla siger op til 275 km på 15 min.
Men hvis man lige skal tisse eller handle noget så er opladningen hurtigt overstået. Man kan jo altid sætte noget på Netflix eller Disney hvis man har abonnement på disse.